Έχει υποστηριχτεί ότι η αιγυπτιακή Σφίγγα είχε στην πραγματικότητα το κεφάλι ενός λιονταριού. Και πως πιθανόν να είναι πολύ πιο αρχαία από όσο έχει υπολογιστεί μέχρι τώρα, όπως δείχνουν οι έρευνες που γίνονται υπό την καθοδήγηση ενός βρετανού γεωλόγου...
Οι αιγυπτιολόγοι επιχειρηματολογούν εδώ και πολλά χρόνια ότι το μνημείο που βρίσκεται έξω από το Κάιρο και που έχει το κεφάλι ενός Φαραώ και το σώμα ενός λιονταριού, είχε χτιστεί λίγο μετά την πρώτη πυραμίδα, δηλαδή περίπου πριν από 4,500 χρόνια. Αλλά ο γεωλόγος Colin Reader βρήκε πως η διάβρωση που υπέστη το περίβλημα της Σφίγγας από τη βροχή υποδηλώνει πως κατασκευάστηκε πριν από πολλά περισσότερα χρόνια.
Σύμφωνα με τον κ. Reader, ένα βυθισμένο ανάκτορο στο οροπέδιο της Γκίζας προσφέρει ενδείξεις ότι υπήρχε δραστηριότητα στην περιοχή πριν από το χτίσιμο των πυραμίδων. Η ιδιαίτερη μορφή του οικοδομήματος υποδηλώνει ότι είναι παλαιότερο από τα άλλα μνημεία που υπάρχουν στην περιοχή. Συμπληρώνει, ότι το μνημείο θα μπορούσε να έχει υιοθετηθεί και τροποποιηθεί από μεταγενέστερους κατοίκους.
Ειδικοί των οπτικών εφφέ χρησιμοποίησαν τα δεδομένα της έρευνας για να αναδημιουργήσουν το μνημείο με τον τρόπο που, σύμφωνα με τη θεωρία αυτή, θα έδειχνε. Ερευνητές ανακάλυψαν επίσης ότι το κεφάλι και το σώμα της Σφίγγας είναι δυσανάλογα, πράγμα που δείχνει πως δεν αποτελούσε αρχικά την απεικόνιση ενός Φαραώ.
Για τους αρχαίους αιγυπτίους το λιοντάρι αποτελούσε ένα σημαντικότερο σύμβολο ισχύος από ότι το πρόσωπο ενός ανθρώπου. Εάν λάβουμε υπόψη και το ότι το μνημείο έχει το σώμα ενός λιονταριού, μοιάζει λογικό στους ειδικούς πως στην αρχή είχε και το κεφάλι λιονταριού. Στις απαρχές της ιστορίας της Αιγύπτου τα λιοντάρια ήταν άφθονα στις άγριες περιοχές της Γκίζας και των περιχώρων.
Η μεγάλη Σφίγγα σύμφωνα με πολλούς αιγυπτιολόγους αναπαριστά μια ομοιότητα με τον Φαραώ Χεφρήνο. Από κάποιους πιστεύεται εξάλλου πως ο Djadefre, ο μεγαλύτερος αδελφός του Χεφρήνου, κατασκεύασε τη Σφίγγα για να τιμήσει τον πατέρα του Χέοπα. Κάτι τέτοιο θα τοποθετούσε την κατασκευή του μνημείου κάπου ανάμεσα στο 2550 και στο 2450 π.Χ.. Ωστόσο, τα περιορισμένα στοιχεία που συνδέουν την Σφίγγα με τον Χεφρήνο είναι περιστασιακά και αρκετά αμφιλεγόμενα.
Ο γεωλόγος Robert Schoch συμπέρανε ότι η Σφίγγα θα πρέπει να είναι πολύ πιο παλιά από όσο πιστευόταν. Ο Schoch υποστήριξε ότι συγκεκριμένες αλλοιώσεις που βρέθηκαν στο σώμα της Σφίγγας και στον περιβάλλοντα χώρο όπου έγινε η εκσκαφή, υποδεικνύουν χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να προκληθούν μετά από παρατεταμένη διάβρωση από νερό.
Ο γεωλόγος Reader θεωρεί ωστόσο ότι η Σφίγγα είναι μόνο μερικές εκατοντάδες χρόνια πιο παλιά από ότι είναι παραδοσιακά αποδεκτό, καθώς θεωρεί πως αποτελεί ένα προϊόν των πρώτων αιγυπτιακών Δυναστειών. Ανεξάρτητα από αυτόν, ο γεωλόγος David Coxill συμφωνεί με τα ευρήματα του Schoch, αλλά σε συμφωνία με τον Reader προτίμησε μια πιο συντηρητική προσέγγιση στη χρονολόγηση του μνημείου.
Τόσο ο Schoch όσο και ο Reader βασίζουν τα συμπεράσματά τους όχι μόνο στη Σφίγγα και στο περίβλημά της, αλλά έλαβαν υπόψη τους και άλλα στοιχεία διαβρώσεων που βρέθηκαν στο οροπέδιο της Γκίζας, από μνημεία όπως ο ναός της Σφίγγας που θεωρείται πως συμφωνούν με την περίοδο κατά την οποία είχε κατασκευαστεί η Σφίγγα.
Οι αιγυπτιολόγοι επιχειρηματολογούν εδώ και πολλά χρόνια ότι το μνημείο που βρίσκεται έξω από το Κάιρο και που έχει το κεφάλι ενός Φαραώ και το σώμα ενός λιονταριού, είχε χτιστεί λίγο μετά την πρώτη πυραμίδα, δηλαδή περίπου πριν από 4,500 χρόνια. Αλλά ο γεωλόγος Colin Reader βρήκε πως η διάβρωση που υπέστη το περίβλημα της Σφίγγας από τη βροχή υποδηλώνει πως κατασκευάστηκε πριν από πολλά περισσότερα χρόνια.
Σύμφωνα με τον κ. Reader, ένα βυθισμένο ανάκτορο στο οροπέδιο της Γκίζας προσφέρει ενδείξεις ότι υπήρχε δραστηριότητα στην περιοχή πριν από το χτίσιμο των πυραμίδων. Η ιδιαίτερη μορφή του οικοδομήματος υποδηλώνει ότι είναι παλαιότερο από τα άλλα μνημεία που υπάρχουν στην περιοχή. Συμπληρώνει, ότι το μνημείο θα μπορούσε να έχει υιοθετηθεί και τροποποιηθεί από μεταγενέστερους κατοίκους.
Ειδικοί των οπτικών εφφέ χρησιμοποίησαν τα δεδομένα της έρευνας για να αναδημιουργήσουν το μνημείο με τον τρόπο που, σύμφωνα με τη θεωρία αυτή, θα έδειχνε. Ερευνητές ανακάλυψαν επίσης ότι το κεφάλι και το σώμα της Σφίγγας είναι δυσανάλογα, πράγμα που δείχνει πως δεν αποτελούσε αρχικά την απεικόνιση ενός Φαραώ.
Ο ιστορικός της αρχιτεκτονικής Δρ. Jonathan Foyle, που εργάστηκε με τον Reader στην έρευνα, δήλωσε ότι το κεφάλι και το σώμα είναι σε μεγάλο βαθμό εκτός κλίμακας. Κατά την άποψή του, ο λόγος γι' αυτή τη δυσαναλογία θα μπορούσε να είναι ότι η Σφίγγα είχε στην αρχή το κεφάλι ενός λιονταριού. Σύμφωνα με αυτή τη θεωρία, το άγαλμα σκαλίστηκε σε μεταγενέστερη περίοδο από τον Χέοπα.
Για τους αρχαίους αιγυπτίους το λιοντάρι αποτελούσε ένα σημαντικότερο σύμβολο ισχύος από ότι το πρόσωπο ενός ανθρώπου. Εάν λάβουμε υπόψη και το ότι το μνημείο έχει το σώμα ενός λιονταριού, μοιάζει λογικό στους ειδικούς πως στην αρχή είχε και το κεφάλι λιονταριού. Στις απαρχές της ιστορίας της Αιγύπτου τα λιοντάρια ήταν άφθονα στις άγριες περιοχές της Γκίζας και των περιχώρων.
Η μεγάλη Σφίγγα σύμφωνα με πολλούς αιγυπτιολόγους αναπαριστά μια ομοιότητα με τον Φαραώ Χεφρήνο. Από κάποιους πιστεύεται εξάλλου πως ο Djadefre, ο μεγαλύτερος αδελφός του Χεφρήνου, κατασκεύασε τη Σφίγγα για να τιμήσει τον πατέρα του Χέοπα. Κάτι τέτοιο θα τοποθετούσε την κατασκευή του μνημείου κάπου ανάμεσα στο 2550 και στο 2450 π.Χ.. Ωστόσο, τα περιορισμένα στοιχεία που συνδέουν την Σφίγγα με τον Χεφρήνο είναι περιστασιακά και αρκετά αμφιλεγόμενα.
Ο γεωλόγος Robert Schoch συμπέρανε ότι η Σφίγγα θα πρέπει να είναι πολύ πιο παλιά από όσο πιστευόταν. Ο Schoch υποστήριξε ότι συγκεκριμένες αλλοιώσεις που βρέθηκαν στο σώμα της Σφίγγας και στον περιβάλλοντα χώρο όπου έγινε η εκσκαφή, υποδεικνύουν χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να προκληθούν μετά από παρατεταμένη διάβρωση από νερό.
Η τελευταία περίοδος κατά την οποία υπήρχαν σημαντικές βροχοπτώσεις στην Αίγυπτο τελείωσε στα τέλη της 4ης και στις αρχές της 3ης π.Χ. χιλιετηρίδας. Έτσι, ο Schoch ισχυρίζεται ότι λόγω της διάβρωσης από το νερό η κατασκευή της Σφίγγας θα πρέπει να χρονολογηθεί σε μια περίοδο που δεν είναι μεταγενέστερη από την 5η ή 6η π.Χ. χιλιετία, τουλάχιστον δύο χιλιάδες χρόνια πριν από την ευρέως αποδεκτή χρονολογία κατασκευής της και 1500 χρόνια πριν από την αποδεκτή χρονολογία για την έναρξη του αιγυπτιακού πολιτισμού.
Ο γεωλόγος Reader θεωρεί ωστόσο ότι η Σφίγγα είναι μόνο μερικές εκατοντάδες χρόνια πιο παλιά από ότι είναι παραδοσιακά αποδεκτό, καθώς θεωρεί πως αποτελεί ένα προϊόν των πρώτων αιγυπτιακών Δυναστειών. Ανεξάρτητα από αυτόν, ο γεωλόγος David Coxill συμφωνεί με τα ευρήματα του Schoch, αλλά σε συμφωνία με τον Reader προτίμησε μια πιο συντηρητική προσέγγιση στη χρονολόγηση του μνημείου.
Τόσο ο Schoch όσο και ο Reader βασίζουν τα συμπεράσματά τους όχι μόνο στη Σφίγγα και στο περίβλημά της, αλλά έλαβαν υπόψη τους και άλλα στοιχεία διαβρώσεων που βρέθηκαν στο οροπέδιο της Γκίζας, από μνημεία όπως ο ναός της Σφίγγας που θεωρείται πως συμφωνούν με την περίοδο κατά την οποία είχε κατασκευαστεί η Σφίγγα.
Επειδή αυτά τα συμπεράσματα καθιστούν αναγκαία μια επαναχρονολόγηση της Σφίγγας σε μια προγενέστερη περίοδο πριν από την κατασκευή των μεγάλων μνημείων, η θεωρία αυτή δεν έχει γίνει δεκτή από τη δεσπόζουσα τάξη των αιγυπτιολόγων.
ΠΗΓΗ: stakarfia
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου